Erasmus+ 2023-2024: Εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς: ένταξη μέσω της επιχειρηματικότητας
Σταθερός στόχος του ΣΔΕ Ξάνθης τα τελευταία κυρίως χρόνια είναι η ενδυνάμωση των εκπαιδευομένων του και ο εφοδιασμός τους με τα προσόντα και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ουσιαστική συμμετοχή τους στη δημοκρατική κοινωνία, τη διαπολιτισμική κατανόηση και την επιτυχή μετάβαση στην αγορά εργασίας. Προς αυτή την κατεύθυνση έχει υλοποιήσει ήδη ένα διετές σχέδιο δράσης στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus +, με τίτλο «Πρόγραμμα για την κοινωνική ένταξη», προσανατολισμένο κυρίως στο να εφοδιάσει τους εκπαιδευτές/ τις εκπαιδεύτριες του ΣΔΕ με καλές πρακτικές και μεθόδους διδασκαλίας χρήσιμες για ευάλωτες ομάδες στόχους, ώστε να συμβάλλουν στην προσαρμογή και τον εκσυγχρονισμό του προγράμματος σπουδών σε ένα διεθνοποιημένο περιβάλλον.
Κάνοντας ένα παραπάνω βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, έχει καταρτίσει ένα νέο σχέδιο δράσης, σε συνέχεια του προηγούμενου, με τίτλο: «Εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς: ένταξη μέσω της επιχειρηματικότητας». Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου και έχοντας ως παρακαταθήκη τον θετικό αντίκτυπο του προηγούμενου σχεδίου, θέτει δύο βασικές κατευθύνσεις-στόχους:
- Βελτίωση επαγγελματικών προσόντων των εκπαιδευτών/τριών, προς την κατεύθυνση της συμπερίληψης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων: Στόχος είναι η διεύρυνση των γνώσεων των εκπαιδευτικών και η ευαισθητοποίησή τους σχετικά με θεωρίες διαπολιτισμικής επικοινωνίας, η ανάπτυξη των προσωπικών τους δεξιοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας, η εξεύρεση τρόπων για την εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη με την ενσωμάτωση των νέων γνώσεων στο πρόγραμμα σπουδών, την ανάπτυξη και προαγωγή εκπαιδευτικών προγραμμάτων κατάλληλων για ευάλωτες ομάδες, τη χρησιμοποίηση στη διδασκαλία ενεργητικών και συμπεριληπτικών εργαλείων μάθησης.
- Ένταξη μέσω της επιχειρηματικότητας: Στόχος είναι να στηριχθούν οι εκπαιδευτικοί στην κατανόηση του κοινωνικού αποκλεισμού, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους η εκπαίδευση ενηλίκων μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στην ένταξη ευάλωτων κοινωνικών ομάδων μέσω της επιχειρηματικότητας, προσανατολισμένης στην κοινωνία και το περιβάλλον. Επιπλέον, η απόκτηση γνώσεων σχετικά με μεθόδους κοινωνικής επιχειρηματικότητας και καινοτομίας, ως βασικό μέσο ένταξης και σχετικά με το μοντέλο της κυκλικής οικονομίας, ως μέσο βιώσιμης ανάπτυξης. Οι αποκτηθείσες γνώσεις θα γίνει προσπάθεια να ενταχθούν μέσω εργαστηρίων και projects στο πρόγραμμα σπουδών του ΣΔΕ, ώστε να ενημερωθούν οι εκπαιδευόμενοι/εκπαιδευόμενες και η τοπική κοινωνία για τις νέες τάσεις και προτεραιότητες της ΕΕ.
Στο πλαίσιο αυτού του σχεδίου, το σχολείο ετοιμάζεται να πραγματοποιήσει την πρώτη επιμορφωτική δράση στο εξωτερικό: τρία άτομα από το εκπαιδευτικό προσωπικό του ΣΔΕ Ξάνθης θα μετακινηθούν στην Τενερίφη της Ισπανίας, για να συμμετέχουν σε ένα εκπαιδευτικό-επιμορφωτικό πρόγραμμα πέντε ημερών, με τίτλο «Creative teaching techniques to promote social inclusion», που οργανώνει και συντονίζει ο οργανισμός Asociacion Educativa EDUPLUS. Πρόκειται για ένα βιωματικό σεμινάριο, όπου τα άτομα που συμμετέχουν θα βιώσουν τα ίδια δημιουργικές τεχνικές, ενώ θα ασκηθούν στην εφαρμογή τους στο εργασιακό τους περιβάλλον του σχολείου. Μέσα από παιχνίδια ρόλων, παιχνίδια εμπιστοσύνης και άλλες βιωματικές τεχνικές και ασκήσεις θα μάθουν πώς να οικοδομούν ενσυναίσθηση, να βελτιώνουν την ενεργητική τους ακρόαση, να σπάνε τα εμπόδια και τα στερεότυπα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μακροπρόθεσμος στόχος είναι η δημιουργία και εμπέδωση στο σχολείο ενός μαθησιακού περιβάλλοντος που αξιοποιεί τη διαφορετικότητα, αντί να την αντιμετωπίζει ως εμπόδιο, και συμβάλλει στην άρση των κάθε είδους αποκλεισμών και φραγμών.
![]() |
![]() |
Η υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παραγωγή της παρούσας [έκδοσης, ιστοσελίδας, ταινίας κλπ] δεν συνιστά αποδοχή του περιεχομένου, το οποίο αντανακλά τις απόψεις μόνον των δημιουργών, και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν φέρει ουδεμία ευθύνη για οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών που εμπεριέχονται σε αυτό.”.
“The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.”.